onsdag den 25. maj 2011

Fødevareindustri afviser bånd på markedsføring

Præsident Barack Obama har foreslået fødevareindustrien i USA, at de accepterer frivillige restriktioner på deres markedsføring af usunde produkter. Men industrien vil ikke være med.

Det skriver dagbladet Washington Post.

Repræsentanter for fødevareindustrien siger, at begrænsningerne ikke vil mindske problemerne med overvægt blandt amerikanske børn. Og i øvrigt er restriktionerne et indgreb i deres ytringsfrihed, mener de.

Regelsættet er udarbejdet i et samarbejde mellem ministerier og føderale organer på bestilling af Kongressen.

Det hedder i udkastet, at fødevarer, der markedsføres over for børn, ikke må overskride visse normer for indholdet af sukker, mættet fedtsyre, salt og transfedtsyre. Og der skal være næringsrige elementer i produkterne.

Den offentlige høringsfase varer frem til midt i juli. Herefter tager Kongressen stilling til næste skridt.


Læs Washington Post-artiklen:
http://www.washingtonpost.com/politics/food-makers-resist-lawmakers-proposal-for-guidelines-in-marketing-to-children/2011/05/24/AFKf3mAH.html

Ingen kommentarer:

Send en kommentar