mandag den 18. oktober 2010

Virksomheder kan påvirke valg i hemmelighed

Da Richard Nixon skulle genvælges til præsident i USA i 1972, vakte det furore, at han modtog hemmelige valgkampbidrag fra virksomheder og enkeltpersoner. Han lå inde med en hemmelig liste over donorer, som nu indgår i effekterne, der minder om Watergate-skandalen.

I valgkampen op til det kommende kongresvalg strømmer det atter ind med hemmelige pengebidrag fra virksomheder og enkeltpersoner til politikeres valgkamp. Det er ikke ulovligt længere, og det skyldes en kendelse fra Højesteret i USA siden forrige landsdækkende valg.

Det skriver avisen New York Times.

Virksomhederne må ikke give penge direkte til kandidaterne, men det er tæt på: De kan betale for valgreklamer, der direkte støtter bestemte kandidater. Og samtidig kan private organisationer samle private pengebidrag og spendere dem på politikeres valgkamp.

Størstedelen af pengebidragene menes at komme fra store virksomhedskoncerner, og det ventes, at især Republikanerne vil drage fordel af det.


Se New York Times-artiklen:
http://www.nytimes.com/2010/10/17/weekinreview/17abramson.html

Ingen kommentarer:

Send en kommentar