torsdag den 4. marts 2010

Darwin og klimaindsats sættes i samme bås

Jorden er Guds skaberværk, og derfor hører hverken Darwins evolutionslære eller bestræbelserne på at bremse den globale opvarmning hjemme i undervisningen i skolerne.

Det mener konservative kristne i USA, som længe har presset på for en anerkendelse af skabelsesberetningen i klasselokalerne.

Dagbladet New York Times skriver, at der i et nyligt lovforslag i delstaten Kentucky er en opfordring til lærere til også at omtale svagheder ved videnskabelige teorier om "evolution, livets oprindelse, global opvarmning og menneskelig kloning".

I Louisiana blev der i 2008 vedtaget en delstatslov, som pålægger uddannelsesmyndighederne at hjælpe lærerne til at fremme "kritisk tænkning" om videnskabelige spørgsmål. Således skal også beviser, der sår tvivl om evolution og global opvarmning, præsenteres.

I Oklahoma blev et lignende lovforslag fremlagt sidste år.

I South Dakota vedtog den lovgivende forsamling i sidste uge en resolution, hvori der tilskyndes til "en afbalanceret undervisning i global opvarmning i offentlige skoler".


Se New York Times-artiklen:
http://www.nytimes.com/2010/03/04/science/earth/04climate.html?ref=todayspaper

Ingen kommentarer:

Send en kommentar